Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Unijne linie stosują greenwashing? KE chce wyjaśnień 

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Unijne linie stosują greenwashing? KE chce wyjaśnień 
fot. Piotr Bożyk
Komisja Europejska chce wyjaśnień od 20 unijnych linii lotniczych, które miały stosować klasyczny greenwashing, twierdząc, że realizacja lotów z dodatkiem zrównoważonego paliwa lotniczego sprawia, że operacje lotnicze są ekologiczne i nie są szkodliwe na środowiska naturalnego. Na cenzurowanym znalazły się m.in. Air France, KLM, czy linie z Grupy Lufthansa. W błąd wprowadzać ma również Wizz Air, którego slogan reklamowy wskazuje, że węgierski operator jest najbardziej „zielonym” przewoźnikiem lotniczym w Unii Europejskiej.

Europejska Organizacja Konsumencka (BEUC) złożyła skargę do Komisji Europejskiej, wskazując, że linie lotnicze zarejestrowane w Unii Europejskiej, takie jak Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP Portugal, Volotea, Vueling czy Wizz Air naruszają unijne przepisy i stosują nieuczciwe praktyki handlowe, wykorzystując do tego twierdzenie, że prowadzona przez operatorów działalność lotnicza jest ekologiczna. BUEC uważał, że przewoźnicy stosują greenwashing i wprowadzają swoich klientów w błąd.

Według członków organizacji twierdzenia, że płacenie dodatkowych pieniędzy może „neutralizować”, „zrekompensować” lub „zrównoważyć” emitowane podczas lotu emisje dwutlenku węgla, jest błędne, ponieważ faktyczne korzyści dla klimatu wynikające z podejmowanych wysiłków kompensujących pozostają wysoce niepewne, podczas gdy szkody spowodowane emisjami CO2 z podróży lotniczych są pewne.

Organizacja walcząca o prawa konsumentów stwierdza, że linie lotnicze wprowadzają w błąd konsumentów, kiedy naliczana jest dodatkowa opłata za wkład w rozwój „zrównoważonych paliw lotniczych”. Takie paliwa nie są gotowe do wprowadzenia szerokiego na rynek, a niedawno przyjęte przepisy UE określają bardzo niskie cele dotyczące ich udziału w koszyku paliwowym samolotów. Oznacza to, że dopóki SAF nie będzie masowo dostępny – po zakończeniu lat 30. XX wieku – będzie on w najlepszym razie stanowić jedynie niewielką część zbiorników nafty w samolotach.

Reakcja Komisji Europejskiej

Złożona skarga zyskała uznanie Komisji Europejskiej, która wszczęła szczegółowe śledztwo, aby wyjaśnić, czy twierdzenia linii lotniczych, że emisje dwutlenku węgla spowodowane lotem można zrównoważyć projektami klimatycznymi lub poprzez wykorzystanie paliw zrównoważonych (SAF), do czego konsumenci mogliby się przyczynić, ponosząc dodatkowe opłaty. Zdaniem BEUC i niektórych organów antymonopolowych praktyki linii lotniczych trzeba uznać za działania wprowadzające w błąd, które są zabronione na mocy art. 5, 6 i 7 dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych.

20 unijnych linii lotniczych otrzymało ostrzeżenie, że kolejne fałszywe informacje na temat wpływu na środowisko naturalne będą karane. Wstępna analiza Komisji Europejskiej wykazała, że uiszczane przez pasażerów dodatkowe opłaty za projekty offsetowe wcale nie są wydatkowane na cele proekologiczne; takie działanie – zdaniem Komisji – w ogóle nie jest uzasadnione.

Fałszywe twierdzenia

Karygodne ma być również używanie terminu „zrównoważone paliwo lotnicze” bez jasnego uzasadnienia wpływu takich paliw na środowisko, jak również twierdzenie, że loty są „ekologiczne”, „zrównoważone” lub „odpowiedzialne”.

Kłamliwe ma być także informowanie pasażerów o zmierzaniu w kierunku zerowej emisji gazów cieplarnianych lub podejmowaniu w przyszłości działań w zakresie ochrony środowiska, kiedy nie określone są jasne kryteria i nie istnieje niezależny system monitorowania działań operatorów lotniczych.

Komisja uważa za złe prezentowanie tzw. kalkulatora emisji danego lotu, bez przedstawienia wystarczającego dowodu naukowego na to, czy takie obliczenia jest wiarygodne i bez informacji o przyjętej metodologii. Wprowadzające w błąd ma być również prezentowanie porównania lotów pod względem ilości emitowanych zanieczyszczeń.

30 dni na odpowiedź

– Jeśli chcemy mieć odpowiedzialnych konsumentów, musimy zapewnić im dokładne informacje. Coraz więcej podróżnych dba o swój ślad węglowy i wybiera produkty/usługi o lepszej efektywności środowiskowej. Pasażerowie linii lotniczych zasługują na dokładne i naukowe odpowiedzi, a nie na niejasne i fałszywe twierdzenia – wskazała Věra Jourová, wiceprzewodnicząca ds. wartości i przejrzystości która dodała, że „Komisja jest w pełni zaangażowana we wzmacnianie pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej i zwalczanie prania pieniędzy w imię ekologii”.

Konsumencką jest fałszywa. Jeśli operatorzy nie zdołają zaprezentować kontrargumentów, nałożone zostaną, stosownie do unijnych traktów, sankcje, m.in. finansowe. – Oczekujemy, że linie lotnicze, a także każdy inny podmiot branżowy, będą odpowiedzialnie wykorzystywać twierdzenia dotyczące ochrony środowiska – zaznaczyła Jourová.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ruszyła nowa trasa Ryanaira z Krakowa do Olbii

Pasażer i linie lotnicze

Ruszyła nowa trasa Ryanaira z Krakowa do Olbii

Ryanair 02 maja 2024

Francja: Ryanair odwołał 300 lotów z powodu strajku kontrolerów ruchu

Pasażer i linie lotnicze

Odrzutowce PLAY pojawią się na krótko w Cardiff

Pasażer i linie lotnicze

Odrzutowce PLAY pojawią się na krótko w Cardiff

Rafał Dybiński 23 kwietnia 2024

Zobacz również:

Air France, Etihad i Lufthansa kłamały w sprawie bycia eko

Prawo i polityka

Air France, Etihad i Lufthansa kłamały w sprawie bycia eko

Mateusz Kieruzal 10 grudnia 2023

Zrównoważone lotnictwo. Prawda czy greenwashing?

Biznes i przemysł

Zrównoważone lotnictwo. Prawda czy greenwashing?

Mateusz Kieruzal 06 sierpnia 2023

17 unijnych linii ma stosować greenwashing

Prawo i polityka

17 unijnych linii ma stosować greenwashing

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

Ruszyła nowa trasa Ryanaira z Krakowa do Olbii

Pasażer i linie lotnicze

Ruszyła nowa trasa Ryanaira z Krakowa do Olbii

Ryanair 02 maja 2024

Francja: Ryanair odwołał 300 lotów z powodu strajku kontrolerów ruchu

Pasażer i linie lotnicze

Odrzutowce PLAY pojawią się na krótko w Cardiff

Pasażer i linie lotnicze

Odrzutowce PLAY pojawią się na krótko w Cardiff

Rafał Dybiński 23 kwietnia 2024

Zobacz również:

Air France, Etihad i Lufthansa kłamały w sprawie bycia eko

Prawo i polityka

Air France, Etihad i Lufthansa kłamały w sprawie bycia eko

Mateusz Kieruzal 10 grudnia 2023

Zrównoważone lotnictwo. Prawda czy greenwashing?

Biznes i przemysł

Zrównoważone lotnictwo. Prawda czy greenwashing?

Mateusz Kieruzal 06 sierpnia 2023

17 unijnych linii ma stosować greenwashing

Prawo i polityka

17 unijnych linii ma stosować greenwashing

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5