Komisja Europejska chce wyjaśnień od 20 unijnych linii lotniczych, które miały stosować klasyczny greenwashing, twierdząc, że realizacja lotów z dodatkiem zrównoważonego paliwa lotniczego sprawia, że operacje lotnicze są ekologiczne i nie są szkodliwe na środowiska naturalnego. Na cenzurowanym znalazły się m.in. Air France, KLM, czy linie z Grupy Lufthansa. W błąd wprowadzać ma również Wizz Air, którego slogan reklamowy wskazuje, że węgierski operator jest najbardziej „zielonym” przewoźnikiem lotniczym w Unii Europejskiej.
Europejska Organizacja Konsumencka (BEUC) złożyła skargę do Komisji Europejskiej, wskazując, że linie lotnicze zarejestrowane w Unii Europejskiej, takie jak Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP Portugal, Volotea, Vueling czy Wizz Air naruszają unijne przepisy i stosują nieuczciwe praktyki handlowe, wykorzystując do tego twierdzenie, że prowadzona przez operatorów działalność lotnicza jest ekologiczna. BUEC uważał, że przewoźnicy stosują greenwashing i wprowadzają swoich klientów w błąd.
Według członków organizacji twierdzenia, że płacenie dodatkowych pieniędzy może „neutralizować”, „zrekompensować” lub „zrównoważyć” emitowane podczas lotu emisje dwutlenku węgla, jest błędne, ponieważ faktyczne korzyści dla klimatu wynikające z podejmowanych wysiłków kompensujących pozostają wysoce niepewne, podczas gdy szkody spowodowane emisjami CO2 z podróży lotniczych są pewne.
Organizacja walcząca o prawa konsumentów stwierdza, że linie lotnicze wprowadzają w błąd konsumentów, kiedy naliczana jest dodatkowa opłata za wkład w rozwój „zrównoważonych paliw lotniczych”. Takie paliwa nie są gotowe do wprowadzenia szerokiego na rynek, a niedawno przyjęte przepisy UE określają bardzo niskie cele dotyczące ich udziału w koszyku paliwowym samolotów. Oznacza to, że dopóki SAF nie będzie masowo dostępny – po zakończeniu lat 30. XX wieku – będzie on w najlepszym razie stanowić jedynie niewielką część zbiorników nafty w samolotach.
Reakcja Komisji Europejskiej
Złożona skarga zyskała uznanie Komisji Europejskiej, która wszczęła szczegółowe śledztwo, aby wyjaśnić, czy twierdzenia linii lotniczych, że emisje dwutlenku węgla spowodowane lotem można zrównoważyć projektami klimatycznymi lub poprzez wykorzystanie paliw zrównoważonych (SAF), do czego konsumenci mogliby się przyczynić, ponosząc dodatkowe opłaty. Zdaniem BEUC i niektórych organów antymonopolowych praktyki linii lotniczych trzeba uznać za działania wprowadzające w błąd, które są zabronione na mocy art. 5, 6 i 7 dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych.
20 unijnych linii lotniczych otrzymało ostrzeżenie, że kolejne fałszywe informacje na temat wpływu na środowisko naturalne będą karane. Wstępna analiza Komisji Europejskiej wykazała, że uiszczane przez pasażerów dodatkowe opłaty za projekty offsetowe wcale nie są wydatkowane na cele proekologiczne; takie działanie – zdaniem Komisji – w ogóle nie jest uzasadnione.
Fałszywe twierdzenia
Karygodne ma być również używanie terminu „zrównoważone paliwo lotnicze” bez jasnego uzasadnienia wpływu takich paliw na środowisko, jak również twierdzenie, że loty są „ekologiczne”, „zrównoważone” lub „odpowiedzialne”.
Kłamliwe ma być także informowanie pasażerów o zmierzaniu w kierunku zerowej emisji gazów cieplarnianych lub podejmowaniu w przyszłości działań w zakresie ochrony środowiska, kiedy nie określone są jasne kryteria i nie istnieje niezależny system monitorowania działań operatorów lotniczych.
Komisja uważa za złe prezentowanie tzw. kalkulatora emisji danego lotu, bez przedstawienia wystarczającego dowodu naukowego na to, czy takie obliczenia jest wiarygodne i bez informacji o przyjętej metodologii. Wprowadzające w błąd ma być również prezentowanie porównania lotów pod względem ilości emitowanych zanieczyszczeń.
30 dni na odpowiedź
– Jeśli chcemy mieć odpowiedzialnych konsumentów, musimy zapewnić im dokładne informacje. Coraz więcej podróżnych dba o swój ślad węglowy i wybiera produkty/usługi o lepszej efektywności środowiskowej. Pasażerowie linii lotniczych zasługują na dokładne i naukowe odpowiedzi, a nie na niejasne i fałszywe twierdzenia – wskazała Věra Jourová, wiceprzewodnicząca ds. wartości i przejrzystości która dodała, że „Komisja jest w pełni zaangażowana we wzmacnianie pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej i zwalczanie prania pieniędzy w imię ekologii”.
Konsumencką jest fałszywa. Jeśli operatorzy nie zdołają zaprezentować kontrargumentów, nałożone zostaną, stosownie do unijnych traktów, sankcje, m.in. finansowe. – Oczekujemy, że linie lotnicze, a także każdy inny podmiot branżowy, będą odpowiedzialnie wykorzystywać twierdzenia dotyczące ochrony środowiska – zaznaczyła Jourová.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.